Ako niektoré slovenské súdy chápu pojem spolupráca (z judikatúry SD EÚ)

Ako niektoré slovenské súdy chápu pojem spolupráca (z judikatúry SD EÚ)

Súdny dvor Európskej únie zjavne nemá právomoc odpovedať na otázky, ktoré mu položil Okresný súd Bratislava I rozhodnutím z 12. decembra 2018, ktorými sa snaží zistiť, či právo Európskej únie bráni takej vnútroštátnej úprave možnosti zrušenia amnestie, aká je v právnom poriadku Slovenskej republiky.

Uznesenie Súdneho dvora z 8. júla 2022 vo veci C-710/20, AM – ECLI:EU:C:2022:551.

V súvislosti s prejudiciálnym konaním upraveným v článku 267 Zmluvy o fungovaní Európskej únie Súdny dvor Európskej únie konštante pripomína, že toto konanie je nástrojom spolupráce medzi ním a vnútroštátnymi súdmi, prostredníctvom ktorého Súdny dvor poskytuje týmto súdom výklad práva Únie, ktorý potrebujú na vyriešenie sporu, ktorý tieto súdy prejednávajú.[1] Dôraz v tomto konštatovaní je na slove „spolupráca“. Okresný súd Bratislava I v rámci konania vo veci C-710/20 ukázal, ako vníma pojem spolupráca.

Prejudiciálne otázky, ktoré vo veci C-710/20 predložil Okresný súd Bratislava I, súvisia s trestným činom marenia referenda, ku ktorému malo dôjsť ešte v roku 1997. Trestné stíhanie síce bolo v roku 2000 zastavené z dôvodu udelenia amnestie, ale keďže amnestia bola v roku 2017 zrušená, v trestnom stíhaní sa pokračovalo ďalej. Ide o podobnú situáciu, v akej sa ocitol aj Okresný súd Bratislava III, ktorý rozhoduje o trestnom čine zavlečenia osoby do cudziny, ku ktorému malo dôjsť v roku 1995. Oba súdy sa rozhodli prerušiť svoje konania a predložiť Súdnemu dvoru prejudiciálne otázky týkajúce sa výkladu práva Európskej únie.

Ako prvé boli Súdnemu dvoru doručené tri prejudiciálne otázky Okresného súdu Bratislava III. Súdny dvor o nich rozhodol rozsudkom zo dňa 13. decembra 2021.[2] Komentár tohto rozhodnutia bol uverejnený v Bulletine slovenskej advokácie č. 1-2/2022 a uvádzali sme v ňom, že Súdny dvor sa nenechal vtiahnuť do polemiky o vnútroštátnej úprave procesu zrušenia amnestie a jednoznačne konštatoval, že takéto postupy a s tým súvisiace konania nepatria do pôsobnosti práva Únie, v dôsledku čoho nie je daná právomoc Súdneho dvora na zodpovedanie položených prejudiciálnych otázok. V uvedenom komentári sme uviedli, že Okresný súd Bratislava I, ktorého prejudiciálne otázky boli Súdnemu dvoru doručené neskôr, by mal podľa nášho názoru čo najskôr informovať Súdny dvor o späťvzatí návrhu na začatie prejudiciálneho konania, aby tak zbytočne nepredlžoval dobu prerušenia trestného stíhania na vnútroštátnej úrovni.

Okresný súd Bratislava I sa však rozhodol pre iný postup. Jeho rozhodnutie o prerušení konania v súvislosti s predložením prejudiciálnych otázok Súdnemu dvoru je z 12. decembra 2018. Keďže však proti tomuto rozhodnutiu bola podaná sťažnosť, Súdnemu dvoru bolo doručené až 29. decembra 2020. Okresný súd Bratislava I predložil Súdnemu dvoru len dve prejudiciálne otázky, ale ide o otázky, ktoré sú totožné s druhou a treťou otázkou predloženou Okresným súdom Bratislava III. Preto aj predseda Súdneho dvora 4. februára 2021 rozhodol, že konanie o prejudiciálnych otázkach Okresného súdu Bratislava I bude prerušené až do vyhlásenia rozsudku vo veci C‑203/20.

Po vyhlásení rozsudku vo veci C-203/20 sa Súdny dvor listom zo dňa 4. januára 2022 spýtal Okresného súdu Bratislava I, či vo svetle rozsudku vo veci C-203/20 trvá na svojom návrhu na začatie prejudiciálneho konania. Okresný súd Bratislava I listom doručeným Súdnemu dvoru 22. februára 2022 oznámil, že na svojom návrhu naďalej trvá. Škoda, že Súdny dvor do svojho uznesenia nezakomponoval argumentáciu Okresného súdu Bratislava I, ktorá ho viedla k tomuto záveru. Je ťažké si predstaviť, čo mohlo viesť Okresný súd Bratislava I k myšlienke, že Súdny dvor rozhodne o identických otázkach iným spôsobom.

Ak by bol Okresný súd Bratislava I vzal svoj návrh späť, čo sa vzhľadom na rozhodnutie vo veci C-203/20 javí ako samozrejmý postup, bol by Súdny dvor vydal uznesenie o výmaze veci z registra Súdneho dvora, ktoré tradične obsahuje tri body.[3] Keďže to však Okresný súd Bratislava I neurobil, musel Súdny dvor vydať uznesenie, v ktorom v rámci tridsiatich siedmich bodov popísal slovenskú právnu úpravu, okolnosti sporu vo veci samej a prejudiciálne otázky a nakoniec opätovne vysvetlil Okresnému súdu Bratislava I to, čo mu malo byť zrejmé už z rozsudku vo veci C-203/20 a teda, že nemá právomoc na zodpovedanie prejudiciálnych otázok týkajúcich sa prijímania a rušenia amnestie na úrovni členských štátov. Ako už bolo uvedené, na rozdiel od trojbodového uznesenia o výmaze má toto uznesenie tridsaťsedem bodov. Tento údaj získa na ešte väčšej vážnosti, ak vezmeme do úvahy, že uznesenie bolo pripravované vo francúzskom jazyku a následne bolo prekladané do jazyka slovenského. Takto si teda predstavuje spoluprácu Okresný súd Bratislava I.

Nezanedbateľné sú aj časové aspekty. Konanie pred Okresným súdom Bratislava I je prerušené už od 12. decembra 2018. Vo veci sa teda na vnútroštátnej úrovni nekoná už tri a pol roka. Mohlo sa v ňom pokračovať už po rozhodnutí vo veci C-203/20, ale v dôsledku zvoleného postupu Okresného súdu Bratislava I bolo konanie prerušené minimálne o sedem mesiacov dlhšie, keďže uznesenie Súdneho dvora vo veci C-710/20 bolo vyhlásené až 8. júla 2022. Sedem zbytočných mesiacov nečinnosti však v našom systéme súdnictva zjavne nie je dobou, ktorá by niekomu prekážala.

Rozhodnutie spracovala:

doc. JUDr. Martina Jánošíková, Ph.D.

Ústav medzinárodného práva a európskeho práva UPJŠ v Košiciach, Právnickej fakulty


[1] Napríklad uznesenie Súdneho dvora z 28. apríla 2022 vo veci C-638/21, Rozhlas a televízia Slovenska, EU:C:2022:339 – bod 14 a citovaná judikatúra.

[2] Rozsudok Súdneho dvora z 13. decembra 2021 vo veci C-203/20, AB a i., EU:C:2021:1016.

[3] Napríklad uznesenie Súdneho dvora z 30. júna 2022 vo veci C-12/22, 365. bank – EU:C:2022:550.

Najčítanejšie