Milé kolegyne,
milí kolegovia,
dovoľujem si osloviť vás v tomto jesennom období, ktoré (minimálne z mojich vlastných skúseností) považujem za pracovne najrušnejšie obdobie celého roka. Klienti potrebujú zrealizovať do konca roka projekty, súdy vykonať jednotlivé úkony, správne orgány vydať rozhodnutia ešte s nálepkou roka 2024, atď. Jednoducho, je toho dosť. S výhľadom blížiaceho sa konca roka sa všetko akoby zrýchľuje, týždne ubiehajú ako dni a hoci máme pocit, že predvčerom bolo leto, zajtra už budú Vianoce.
Aj v tomto hektickom čase však prosím nezabudnime na dôslednosť nášho konania pri poskytovaní právnych služieb. Na toto si dovoľujem apelovať ako predseda škodovej komisie SAK, vidiac, ako ľahko môže advokát v záplave iných povinností spôsobiť klientovi škodu. A to už len tým, že zabudne na nejaký termín, nedohliadne, či podanie bolo riadne elektronicky doručené súdu alebo či koncipient v jeho mene podal podanie na príslušnom elektronickom formulári.
Jednou zo zásadných výhod, ktorou sa líšime od pokútnikov, je naše advokátske poistenie zodpovednosti za škodu. Je však potrebné upozorniť, že naše poistenie nie je absolútne. Poistenie zväčša nekryje konanie advokáta, ktoré je v rozpore so zákonom (napr. v mene klienta elektronicky podaný odpor voči platobnému rozkazu, ktorý nie je podaný na určenom formulári, hoci je táto povinnosť vyslovene stanovená v § 11 ods. 2 zákona o upomínacom konaní č. 307/2016 Z. z.) alebo konanie, ktoré je posudzované poisťovňou ako hrubá nedbanlivosť (napr. zmeškanie lehoty na podanie odporu, odvolania alebo podania prihlášky pohľadávky do reštrukturalizácie). O úmyselnom konaní ani nehovoriac.
A nejde pritom vyslovene len o pochybenia advokátov. Vyskytujú sa aj prípady, kedy advokát od klienta obdržal pokyn nepodať odvolanie voči nepriaznivému rozsudku len ústne (veď bola medzi nimi dôvera), avšak po niekoľkých rokoch a strate dôvery klient udelenie takéhoto pokynu poprel. A advokátovi okrem straty klienta zostala len zodpovednosť za škodu (a možno ešte oči pre plač).
Určite vás nechcem strašiť, drahé kolegyne, drahí kolegovia, ale advokácia každým novým dňom prináša výzvy a všetka jej príťažlivosť je vyvážená rizikami a zodpovednosťou. Niektoré z nich si uvedomíme, až keď je neskoro a zaklopú nám na dvere problémy. Preto si dovolím na vás apelovať – majme radi svojich klientov, robme pre nich v rámci zákonných možností prvé-posledné, ale pristupujme aj k dlhoročným klientom maximálne zodpovedne a s profesionálnym odstupom. Na dôležité rozhodnutia žiadajme od klientov pokyny v neskôr preukázateľnej forme. No najmä dôsledne vykonávajme naše povolanie – presvedčme sa, či odvolanie alebo odpor boli doručené súdu. Overme si, hoci aj opakovane, či máme poznačenú dôležitú lehotu určenú súdom. Všetko sú to bežné veci, ktoré vám určite nemusím vysvetľovať, no čudovali by ste sa, koľko škodových udalostí advokátov vyplynie z „banálnych“ chýb a opomenutí – verte mi, za vyše dva roky v škodovej komisii SAK som toho videl až až…
Drahé kolegyne, drahí kolegovia, prajem Vám, aby vás všetky pochybenia pri výkone nášho krásneho povolania zďaleka obchádzali. A pokiaľ sú Vám nejaké súdené, aby to boli len chyby ľahko dodatočne zhojiteľné. Byť advokátkou/advokátom je úžasné! Verím, že to všetci cítime rovnako a držím nám všetkým palce, aby to tak ostalo aj do budúcna.
JUDr. Ľudovít Mičinský, MCIArb.
člen Predsedníctva SAK
Predseda škodovej komisie SAK