Preskočiť na obsah
  • SAK
  • Rozhodcovský súd
  • Bulletin slovenskej advokácie
  • Nadácia slovenskej advokácie
  • Konferencia advokátov 2025
  • SAK
  • Rozhodcovský súd
  • Bulletin slovenskej advokácie
  • Nadácia slovenskej advokácie
  • Konferencia advokátov 2025
  • O SAK
    • Profil
    • Orgány
      • Predsedníctvo SAK
      • Revízna komisia
      • Disciplinárne orgány
    • História
      • Vývoj advokácie na území Slovenska
      • Prehľad členov predsedníctva
      • Ocenenia za celoživotný prínos
  • Aktuality
  • Dokumenty
    • Vestník
  • Časté otázky
    • O advokácii
    • Odmena advokáta
    • Povinné zastúpenie
    • Euroadvokát
  • Kontakty
    • Zamestnanci
    • Kontaktné údaje
  • O SAK
    • Profil
    • Orgány
      • Predsedníctvo SAK
      • Revízna komisia
      • Disciplinárne orgány
    • História
      • Vývoj advokácie na území Slovenska
      • Prehľad členov predsedníctva
      • Ocenenia za celoživotný prínos
  • Aktuality
  • Dokumenty
    • Vestník
  • Časté otázky
    • O advokácii
    • Odmena advokáta
    • Povinné zastúpenie
    • Euroadvokát
  • Kontakty
    • Zamestnanci
    • Kontaktné údaje
  • SAK
  • Rozhodcovský súd
  • Bulletin slovenskej advokácie
  • Nadácia slovenskej advokácie
  • Konferencia advokátov 2025
  • SAK
  • Rozhodcovský súd
  • Bulletin slovenskej advokácie
  • Nadácia slovenskej advokácie
  • Konferencia advokátov 2025
Nezobrazuje sa Vám newsletter správne? Zobrazte si ho v prehliadači

Newsletter SAK

K aktuálnym návrhom zmien v trestnom práve

Bratislava 12. decembra 2023

Vážené kolegyne, vážení kolegovia,

v posledné dni a týždne v diskusii vo verejnom priestore opäť raz rezonuje téma trestného práva. Slovenská advokátska komora túto tému veľmi pozorne sleduje, keďže akékoľvek významnejšie zmeny v trestnom práve úzko súvisia s výkonom advokácie a ochranou základných práv.

Ako býva pravidlom, trestná politika má nielen odborný rozmer, ale aj spoločensko-politický. A ako rovnako býva pravidlom, Slovenská advokátska komora sa ako apolitická samosprávna organizácia zapája výlučne do odbornej časti diskusie, a zo zásady nekomentuje jej politické rozmery.

Keďže nielen médiá, ale aj viacerí z Vás sa na nás obraciate s otázkami, aký je postoj SAK k predloženému návrhu zákona, dovoľte  nám, aby sme na tomto mieste zosumarizovali niektoré základné postoje, ktoré sme poskytli aj médiám, a zároveň ich konzistentne tlmočíme aj na odborných fórach.

K predloženému návrhu novely Trestného zákona sme sa všeobecne vyjadrili v tlačovej správe zaslanej médiám a publikovanej na našom webe 6. decembra 2023. Toto stanovisko sme vydali bezprostredne po zverejnení návrhu zákona a vyjadrili sme sa v ňom najmä k otázke znižovania trestných sadzieb:

„Novela obsahuje aj úpravy, po ktorých roky volala veľká časť odbornej verejnosti z radov sudcov, prokurátorov, advokátov i akademickej sféry. Navrhované zníženie trestných sadzieb by Slovensko podľa nášho názoru významným spôsobom priblížilo k európskym štandardom. Súčasne platí, že aj po takejto zmene trestných sadzieb by bol slovenský Trestný zákon stále relatívne prísnejší v porovnaní s inými krajinami EÚ. Drakonické trestné sadzby viedli k mnohým anomáliám v trestnom práve. Výsledkom sú preplnené väznice, takmer rekordný počet väznených osôb na počet obyvateľov a mizerné výsledky z hľadiska nápravy odsúdených a prevencie kriminality. Zároveň sa domnievame, že neodôvodnene vysoké trestné sadzby mohli byť v minulosti zdrojom korupcie a opakovaného zneužívania moci.“ (z tlačového vyhlásenia SAK zo 6. decembra 2023)

V horeuvedenej tlačovej správe sme sa zároveň jasne vyjadrili k návrhu na skrátené legislatívne konanie:

„Čo sa týka samotného návrhu, ide o pomerne rozsiahly legislatívny materiál, ktorý si bude vyžadovať pozorné preštudovanie. V tejto súvislosti na jednej strane oceňujeme, že Ministerstvo spravodlivosti SR, podobne ako v minulosti aj teraz, prizvalo ku konzultáciám k niektorým častiam novely aj zástupcov Slovenskej advokátskej komory. Na druhej strane však konštatujeme, že návrh prerokovať tak zásadné zmeny základného kódexu trestného práva v skrátenom legislatívnom konaní nepovažujeme za najšťastnejší. Rozumieme, že väčšina tém už bola opakovane predmetom odborných diskusií v rozličných komisiách aj na pôde MS SR, a to aj pri tvorbe nedávneho návrhu novely predstaveného na konci minulého volebného obdobia. Napriek tomu SAK dlhodobo presadzuje názor, že zásadné zmeny v kódexoch by sa mali vždy riešiť štandardnou formou.“

V ešte skoršom separátnom stanovisku sme sa na dopyt médií vyjadrili aj k osobitnej téme zrušenia Úradu špeciálnej prokuratúry, ktoré poskytujeme v plnom znení:

„Na organizačné usporiadanie prokuratúry a sústavy súdov môže byť viacero legitímnych pohľadov. Podstatné je, aby prokuratúra účinne chránila práva a záujmy fyzických a právnických osôb i štátu, a aby všetky súdy rozhodovali nezávisle a nestranne. Z teoreticko-právneho pohľadu vnímame súčasné nastavenie ako jedno z viacerých možných riešení, ktoré však automaticky nemusí byť aj to najlepšie.

Z pohľadu právnej komparatistiky je faktom, že slovenský model je v porovnaní s inými vyspelými demokraciami skôr výnimočný. Respektíve aj tam, kde bola snaha koncentrovať moc do „špecializovaných“ inštitúcií, sme videli skôr tendenciu z týchto riešení ustupovať, keďže s tým môžu byť spojené určité riziká. V tejto súvislosti poukazujeme na niektoré špecifické nedostatky súčasnej úpravy vo vzťahu k posudzovaniu nezávislosti prokurátorov ÚŠP.

Z uvedeného vyplýva, že plnenie úloh prokuratúry i všeobecných súdov si možno predstaviť aj v inom organizačnom usporiadaní, ako je to podľa platného právneho stavu. Pri výbere konkrétneho modelu je však vždy potrebné sledovať cieľ, ktorým musí byť riadne a zákonné fungovanie prokuratúry a dôsledne nezávislé postavenie súdov.“ (Mediálny odbor SAK, 5.12.2023)

Toto vyjadrenie sme vydali aj s ohľadom na judikatúru Ústavného súdu SR, napr. PL. ÚS 25/2020:

„Princípy determinujúce organizačnú štruktúru prokuratúry a funkčné vzťahy pri výkone jej pôsobnosti sú princípmi zákonnými, nie princípmi ústavnými. Z tejto skutočnosti vyplýva oveľa širšia miera regulatívnej voľnosti zákonodarcu pri úprave postavenia, činnosti a organizácie prokuratúry, ako aj vymenúvania a odvolávania prokurátorov či pri úprave práv a povinností prokurátorov, než je to v prípadoch týkajúcich sa postavenia, činnosti a organizácie súdov, ako aj vymenúvania a odvolávania či úprave práv a povinností sudcov.“

Aj na základe uvedeného možno konštatovať, že samotná zmena organizačnej štruktúry prokuratúry (vrátane zrušenia ÚŠP) je plne v právomoci Národnej rady Slovenskej republiky. Zároveň ide evidentne nielen o odbornú, ale aj o politickú otázku.

Napriek uvedenému trváme na našom postoji vo vzťahu k legislatívnemu procesu.  Rozumieme niektorým dôvodom za urýchlené zmeny, z ktorých aspoň časť mala byť podľa nášho názoru prijatá už dávno (napr. vo vzťahu k restoratívnej justícii). Faktom však je, že takýto zrýchlený postup je spojený s viacerými rizikami, vrátane potenciálneho podania návrhu na konanie o súlade právneho predpisu s Ústavou SR a najmä ďalšej neprimeranej politizácie odborných otázok trestného práva.

    Sťahovanie a rekonštrukcia sídla SAK

  • S potešením Vás informujeme, že projekt rekonštrukcie sídla Slovenskej advokátskej komory vstupuje v tieto dni do realizačnej fázy. Minulý týždeň sa úspešne zrealizovalo sťahovanie kancelárie komory do dočasných priestorov v susednej budove na Kolárskej 6 (budova Uniqa), kde sme Vám už naplno k dispozícii.
  • Ďakujeme všetkým za trpezlivosť počas niekoľkých dní uplynulého týždňa, keď sme boli naplno vyťažení sťahovaním.
  • Vzhľadom na to, že sa nám podarilo včas uvoľniť priestory, v súlade s harmonogramom ich odovzdávame zhotoviteľovi. Posledné stretnutie v pôvodných priestoroch sa uskutoční práve dnes 12. decembra 2023. Od zajtra, t. j. 13. decembra 2023, je už budova staveniskom a začíta sa s búracími prácami.
  • Zhotoviteľom stavby je spoločnosť Lotos Building s.r.o. O podpise zmluvy rozhodlo Predsedníctvo SAK na riadnom zasadnutí 30. novembra 2023. Finálnemu rozhodnutiu predchádzal takmer štvormesačný proces, v rámci ktorého bolo podrobne vyhodnotených šesť ponúk.
  • V predošlej komunikácii sme Vás na základe kvalifikovaných odhadov informovali, že očakávaná cena diela môže presiahnuť štyri milióny eur bez DPH. Nakoniec sa nám podarilo získať ponuku za 3,8 mil. eur. Vo finále sme sa rozhodovali medzi dvoma ponukami, pričom víťazná ponuka bola lacnejšia takmer o 0,25 mil. eur. V zmysle zmluvy je zhotoviteľ povinný dokončiť dielo v priebehu najbližších 15 mesiacov, preto veríme, že sa naplnia naše predpoklady a v polovici roka 2025 sa nasťahujeme do vynovených priestorov.
  • Viac o projekte komplexnej rekonštrukcie nášho sídla nájdete v prehľadnom materiáli publikovanom na našej webovej stránke.

    List advokátom 2024

  • Aj na tomto mieste nájdete List advokátom 2024 z 5. decembra 2023 s prehľadom povinných platieb a poistného za kalendárny rok 2024. V sekcii o výpočtovom základe sme spresnili niektoré formulácie a opravili chybu v písaní.

Slovenská advokátska komora

Kolárska 4, 813 42 Bratislava

02/204 227 42

office@sak.sk

All rights reserved